Onze pedagogische visie: Aansluiten & verbinden
SKZ is een lokale en professionele partner voor kinderen en hun ouders. Wij zijn één met onze dorpen. Opgericht door moeders uit het dorp; van elkaar, voor elkaar. Wij geloven dat als je je verbindt, je relaties verdiept. Aansluiten betekent elkaar beter leren kennen. Dát is voor ons de kern bij het volgen, begeleiden en stimuleren van de ontwikkeling van kinderen. SKZ kent je!
Bij SKZ werken we volgens de vier pedagogische basisdoelen uit de Wet Kinderopvang:
- zorgen voor emotionele en fysieke veiligheid
- het stimuleren van de persoonlijke competenties van een kind
- het stimuleren van de sociale competenties van een kind
- het overdragen van normen en waarden
Om deze doelen te bereiken hebben wij de volgende visie verwoord:
Wij hebben oog voor de eigen voorkeuren, vaardigheden, tempo en talenten van íeder kind.
Wij dragen zorg voor een warme stabiele persoonlijke band met ouders, kinderen én elkaar.
Wij hebben respect voor de zelfstandige activiteiten van het kind en geloven dat kinderen samen al spelend leren de wereld ontdekken.
Zo kan een kind uitgroeien tot een zelfbewust mens die eigen keuzes maakt, hiervoor durft te staan en zijn weg weet te vinden in het leven. Uiteraard met respect voor anderen en de omgeving.
Ons pedagogisch handelen: Kwalitatieve interacties
De volgende pedagogische vaardigheden helpen ons om richting te geven aan ons handelen in de interactie met de kinderen:
- sensitieve responsiviteit (reageren op signalen)
- respect voor autonomie (zelfstandigheid)
- structureren en grenzen stellen (Gewoonten en regels)
- praten en uitleggen (socialisering en woordenschat)
- ontwikkelingsstimulering (persoonlijk, cognitief)
- het begeleiden van interacties tussen kinderen (sociale ontwikkeling)
Daarnaast vindt SKZ het belangrijk om alle dagelijkse activiteiten rondom onze kinderen in een helder en regelmatig ritme te organiseren. Er is een tijd voor rust en slaap en een tijd van ontdekkend spelen. Een tijd van warm contact met de pedagogisch medewerker die het kind verzorgt en een tijd om samen met vriendjes te ravotten. Een tijd voor binnen en een tijd voor buiten spelen. Dit geeft houvast en vertrouwen.